Overlaadwagens GTW 330 en GTW 430 zijn leverbaar met een 5 meter lange zaadvijzel met een diameter van 25 cm. De loshoogte en -afstand van de bak is meer dan 4 meter, zodat je ook grote zaaimachines kunt vullen. - Foto's: Bergmann -Nieuws

Machinefabrikant Bergmann verbetert GTW-overlaadwagens

De Duitse machinefabrikant Bergmann, bekend van stalmeststrooiers en overlaadwagens, frist zijn overlaadwagens GTW 330 en GTW 430 op.

Bergmann heeft vier modellen in de GTW-serie: GTW 210, GTW 300, GTW 330 en GTW 430. De GTW-overlaadwagens 330 en 430, met respectievelijk 33 en 43 kuub inhoud, zijn uitgebreid in functionaliteiten.

Gesplitste bunker TwinBunker

Zo is op GTW-overlaadwagens 330 en 430 een gesplitste bunker leverbaar. Dit was al het geval bij de twee kleinere modellen GTW 210 en GTW 300.

Bergmann noemt deze gesplitste bunker TwinBunker. De verhouding is 50:50. De TwinBunker kan zowel zaaizaad als kunstmest vervoeren. Ben je aan het zaaien en gebruik je beide grondstoffen, dan kun je deze met één overlaadwagen vervoeren.

Beide bunkers hebben een eigen doseerinrichting, waarmee je een compartiment per keer kunt legen. Bij graantransporten tijdens de oogst kun je beide doseerinrichtingen tegelijk aanzetten, zodat de compartimenten gelijktijdig worden geleegd. Zo zijn de GTW-overlaadwagens langer in het seizoen te gebruiken.

Lospijp met lengte van 5 meter

Beide GTW-overlaadwagens zijn verkrijgbaar met een 5 meter lange zaadvijzel met een diameter van 25 cm. De loshoogte en -afstand van de bak is meer dan 4 meter, zodat je er ook grote zaaimachines mee kunt vullen. De vijzel past aan de onderste helft van de grote overlaadvijzel en kan hydraulisch zijwaarts en in hoogte bewegen.

Onderhoudsklep vereenvoudigt onderhoud

Onderin het onderste deel van de overlaadvijzel zit voortaan een onderhoudsklep. Hiermee kun je toegang krijgen tot de overgang van toevoervijzel uit de bak naar de overlaadvijzel. Zo controleer je dit gebied bij verstoppingen en/of schoonmaken.

Bij het stallen van de overlaadwagen in de openlucht zijn aan beide helften van de overlaadvijzel deksels te openen. Op die manier blijft water niet staan en voorkom je corrosie.

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Onderin het onderste deel van de overlaadvijzel heeft Bergmann een onderhoudsklep geplaatst. Hiermee kun je toegang krijgen tot de overgang van toevoervijzel uit de bak naar de overlaadvijzel. Zo controleer je dit gebied bij verstoppingen en/of reinigen.
Onderin het onderste deel van de overlaadvijzel heeft Bergmann een onderhoudsklep geplaatst. Hiermee kun je toegang krijgen tot de overgang van toevoervijzel uit de bak naar de overlaadvijzel. Zo controleer je dit gebied bij verstoppingen en/of reinigen.

Hydraulische dissel

Verder zijn de overlaadwagens GTW 330 en GTW 430 standaard uitgerust met een hydraulisch in hoogte verstelbare dissel voor de ondertrekhaak. Daarmee is de bodemvrijheid hoger en voorkom je ophopen van stro tijdens het passeren van een stro-zwad. Optioneel zijn de wagens uit te rusten met disselvering voor een beter rijcomfort.

De GTW 330 en GTW 430 zijn standaard uitgerust met een hydraulisch in hoogte verstelbare dissel voor de ondertrekhaak. Daarmee is de bodemvrijheid hoger en voorkom je ophopen van stro tijdens het passeren van een stro-zwad.

De verhouding van de compartimenten is 50:50. Je kunt daarmee zowel zaaizaad als kunstmest vervoeren. Ben je aan het zaaien en gebruik je beide grondstoffen, dan kun je dit met één overlaadwagen vervoeren.

Een schematische weergave van de GTW-overlaadwagens. De toevoervijzel naar de overlaadvijzel is zichtbaar.

Beheer
WP Admin